KEP: Spotkanie dotyczące katechezy w szkole i parafii
W Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie w poniedziałek, 9 grudnia, odbyło się spotkanie osób odpowiedzialnych za przygotowanie nowych dokumentów programowych dla katechezy parafialnej i lekcji religii w Polsce. W spotkaniu wziął udział bp Artur Ważny, a także księża z naszej diecezji: ks. Marcin Słodczyk i ks. Szymon Wojciechowski.
Podczas 398. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, w czerwcu br., biskupi zdecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne. W poniedziałek, 9 grudnia, w Sekretariacie KEP w Warszawie miało miejsce spotkanie związane z przygotowaniem nowych dokumentów programowych.
Obradom przewodniczyli bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz bp Artur Ważny, przewodniczący Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Komisji Duszpasterstwa. W spotkaniu wzięli też udział: bp Piotr Greger, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, członkowie Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji oraz Komisji Wychowania Katolickiego KEP i osoby związane z Biurem Programowania Katechezy.
Wyzwania związane z katechezą w parafiach i lekcjami religii w szkołach były głównym tematem obrad biskupów w czerwcu br. Biskupi podkreślili m.in. konieczność odnowy katechezy w jej wymiarze katechumenalnym.
"Konieczna jest formacja katechumenalna przed przystąpieniem do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej, bierzmowania czy sakramentu małżeństwa, a także w czasie, gdy rodzice przygotowują się do chrztu ich dzieci. Potrzebna jest także permanentna katecheza dorosłych. Oznacza to, że istnieje również konieczność stosownej formacji katechistów i animatorów. Apel o pogłębienie katechezy parafialnej nie oznacza rezygnacji z lekcji religii w szkole. Są to dwie rzeczywistości wzajemnie się uzupełniające" - napisali biskupi w komunikacie po obradach.
Podkreślili w nim również, że ze względu na dynamiczne zmiany społeczne, lekcje religii w szkołach powinny zyskać mocniejszy wymiar kulturowy, wychowawczy, społeczny i historyczny.
BP KEP