Trwają praktyki katechetyczne naszych kleryków
Trwają praktyki pedagogiczne i katechetyczne kleryków IV i V roku Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Sosnowieckiej. Studenci z roku V odbywają je w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Częstochowie pod nadzorem ks. Michała Bordy - wykładowcy katechetyki i dydaktyki ogólnej.
Praktyki trwają od 25 do 29 kwietnia. Praktyka katechetyczna w szkole jest skorelowana z tematyką zajęć z dydaktyki nauczania religii. Stanowi integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy chcą uzyskać kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Jest to praktyka przedmiotowo-metodyczna. Ma ona na celu wspomaganie kandydatów na nauczycieli religii w rozwijaniu kompetencji merytorycznych i metodycznych poprzez:
1) zapoznanie z obowiązującymi w danej szkole: podstawą programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, programem i podręcznikami nauczania religii oraz środkami dydaktycznymi;
2) poznawanie różnych typów lekcji religii dotyczących tego samego tematu na różnych poziomach;
3) zapoznaniem z różnorodnością form i metod oraz zastosowaniem różnych środków dydaktycznych na lekcji religii;
3) dyskutowanie na temat obserwowanych i prowadzonych lekcji religii;
4) samodzielne prowadzenie lekcji religii w obecności nauczyciela religii – opiekuna praktyki w szkole;
5) samodzielnie przygotowanie scenariuszy i prowadzenie lekcji religii w różnych klasach;
6) podejmowanie refleksji w czasie praktyki i dokumentowanie podejmowanych działań w dzienniczku praktyk.
Swoimi wrażeniami z katechizacji w szkole dzielą się nasi klerycy:
Kleryk Mateusz: Była to dla mnie pierwsza okazja do pracy na tym poziomie edukacyjnym. Na początku obawiałem się, że będe miał duże trudności. Okazało się, że młodzież chętnie współpracowała i mogliśmy spędzić w szkole bardzo owocny czas.
Kleryk Karol: Tydzień katechetyczny to wyjątkowy czas szlifowania i doskonalenia umiejętności pedagogicznych, psychologicznych oraz przede wszystkim katechetycznych. To fascynujące, że po pięciu latach słuchania przeróżnych wykładów z filozofii, teologii, socjologii, psychologii, pedagogiki i katechetyki możemy wreszcie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Podczas prowadzonych zajęć mogłem zobaczyć jak funkcjonuje się w stresie i pod presją czasu. Praca z młodzieżą pozwala wzmocnić kompetencje nauczycielskie. Szczególnie mam na myśli cierpliwość, spokój i opanowanie.