Tydzień katechetyczny kleryków V roku

Zakończyły się praktyki pedagogiczne i katechetyczne kleryków V roku Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego. Studenci z obu diecezji odbywali je w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Częstochowie pod nadzorem ks. Michała Bordy - wykładowcy katechetyki i dydaktyki ogólnej.
Praktyki trwały od 7 do 11 kwietnia 2025 r. Praktyka katechetyczna w szkole jest skorelowana z tematyką zajęć z dydaktyki nauczania religii. Stanowi integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy chcą uzyskać kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Jest to praktyka przedmiotowo-metodyczna.
Ma ona na celu wspomaganie kandydatów na nauczycieli religii w rozwijaniu kompetencji merytorycznych i metodycznych poprzez:
- 1) zapoznanie z obowiązującymi w danej szkole: podstawą programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, programem i podręcznikami nauczania religii oraz środkami dydaktycznymi;
- 2) poznawanie różnych typów lekcji religii dotyczących tego samego tematu na różnych poziomach;
- 3) zapoznanie z różnorodnością form i metod oraz zastosowaniem różnych środków dydaktycznych na lekcji religii;
- 4) dyskutowanie na temat obserwowanych i prowadzonych lekcji religii;
- 5) samodzielne prowadzenie lekcji religii w obecności nauczyciela religii – opiekuna praktyki w szkole;
- 6) samodzielnie przygotowanie scenariuszy i prowadzenie lekcji religii w różnych klasach;
- 7) podejmowanie refleksji w czasie praktyki i dokumentowanie podejmowanych działań w dzienniczku praktyk.
Swoimi wrażeniami z katechizacji w szkole dzielą się nasi klerycy:
Artur Sulik: „Tydzień katechetyczny był dla mnie okazją do przygotowania się do wykonywania misji katechety. Czas spędzony w szkole pozwolił mi na zdobycie doświadczenia pracy z młodzieżą i wsparł osobisty rozwój”.
Jakub Ożarowski: „Tydzień katechetyczny to świetna okazja do dzielenia się doświadczeniem wiary z młodymi ludźmi. Dla mnie był przede wszystkim czasem nabywania umiejętności niezbędnych w pracy nauczyciela, ale również otworzył przestrzeń do spotkania z młodymi, którzy w swoim życiu szukają Boga i chcą doświadczyć spotkania z Nim”.