Olkusz: Dni Muzyki Organowej w Bazylice (dzień I)

Data dodania: 2022.10.10

7-go października 2022 r. o godzinie 18.15 w Bazylice pw. św. Andrzeja Ap. w Olkuszu rozpoczęły się trzydniowe XXIII Międzynarodowe Olkuskie Dni Muzyki Organowej i Kameralnej pod patronatem Romana Piaśnika  Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz.

Organizatorami tego wydarzenia byli: Stowarzyszenie na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu i olkuska parafia pw. św. Andrzeja Ap. Współorganizatorem był Miejski Ośrodek Kultury, dzięki któremu także można było realizować transmisję internetową.

Słowo na rozpoczęcie wygłosił proboszcz - ks. Mieczysław Miarka, witając przybyłych: - Życzę dobrego odbioru – dodał na koniec wypowiedzi Ksiądz Proboszcz.

Następnie głos zabrał burmistrz Miasta i Gminy Olkusz Roman Piaśnik: - Organy Hansa Hummla są wizytówką Olkusza, znaną w całej Europie – powiedział Gospodarz Miasta. Podkreślił też wartość unikalnego brzmienia tego instrumentu. – Z dumą objąłem patronatem tegoroczną edycję Międzynarodowych Olkuskich Dni Muzyki Organowej i Kameralnej. – Podkreślił, iż to wydarzenie wzmacnia naszą wrażliwość. Podziękował także organizatorom za tę inicjatywę i życzył wszystkim wspaniałych przeżyć artystycznych. Pan Burmistrz przybył na koncert z Małżonką. Obecny był także Dyrektor Domu Kultury w Olkuszu Michał Mączka.

Następnie Lidia Kalecińska - prezes ww. Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla, witając gospodarza miejsca ks. M. Miarkę, gości, wykonawców i wszystkich pozostałych, którzy licznie przybyli do olkuskiej Bazyliki, jak też oglądających transmisję koncertu za pośrednictwem internetu, zauważyła iż koncert oraz wydarzenia współistniejące realizowane były dzięki sponsorom i dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, jak również dzięki objęciu Patronatem Honorowym przez Pana Burmistrza Romana Piaśnika. Sponsorami prywatnymi byli firma Fiber – dostawca sieci światłowodowej, dzięki której możliwa była transmisja internetowa; Centrum Ogrodnicze Ryszarda Kafla, które dostarczało kwiaty dla wykonawców; a także firma Plast-Met z Olkusza.

*   *   *

Wykonawców i program koncertu przedstawił Krzysztof Urbaniak – dyrektor artystyczny Festiwalu. Zwrócił też uwagę, że ponadczasowość olkuskich organów H. Hummla sprawia, iż będziemy się nimi mogli cieszyć nie tylko my, ale i przyszłe pokolenia. Powiedział też, że koncert został pomyślany tak, żeby część organowa spinała swego rodzaju klamrą część a’capella, wykonywaną przez Chór.

W koncercie inauguracyjnym wystąpili: Chór Vivid Singers pod dyrekcją Dawida Bera (Łódź), a także na organach Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego solo – Krzysztof Urbaniak.

Program został tak ułożony, że miała w nim miejsce, można powiedzieć, swego rodzaju podróż na dwóch płaszczyznach. Pierwsza z nich to część geograficzna, dlatego, że część organowa skoncentrowana była wokół dzieł powstałych na północy Europy. Taką inspiracją jest okrągła Rocznica, dotycząca hamburskiego kompozytora i organisty Johann’a Adama Reincken’a, który zmarł 300 lat temu – to wybitna, wyjątkowa postać – zauważył K. Urbaniak – która w pewien sposób związana była z J.S. Bachem. Mamy też inne miasta północy: Lubekę…, Gdańsk - P. Siefert – organista kościoła Mariackiego w Gdańsku, w którym znajdował się instrument zbudowany przez Jerzego Nitrowskiego, a który tutaj stawiał swoje pierwsze kroki.

Ale jest też inna płaszczyzna koncertu i jest to podróż – jak zauważył Dyrektor Artystyczny Festiwalu – która odbywa się na osi czasu. Program, który przygotował Chór Vivid Singers rozpoczyna się w epoce renesansu w Polsce, a kończy się w epoce właściwie postromantycznej.

Zaprezentowano utwory:

Dieterich Buxtehude (ok. 1637 - 1707) – Praeludium in C BuxWV 138;
Johann Adam Reincken (1643 - 1722) – Toccata in G;

*
Anonim – Gaude Mater Polonia;
Mikołaj Gomółka (ok. 1535 - po 1591) – Psalmy: 11, 29, 45, 47;
Wacław z Szamotuł (ok. 1524 - ok. 1560) – Kryste dniu naszej światłości, Już się zmierzka, Alleluja chwalcie Pana;
Mikołaj Zieleński (+ po 1615) – O gloriosa Domina, Viderunt omnes finae terre;
Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ok. 1665 – 1734) – Stabat Mater;
Domenico Scarlatti (1685 – 1757) – Exultate Deo;
Stanisław Moniuszko (1819 – 1872) – Ojcze nasz;
Feliks Nowowiejski (1877 – 1946) – Parce Domine;
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Psalm 100;

*
Paul Siefert (1586 – 1666) – Toccata [in F] (MS Wien, Minoritenkonvent XIV.714, atrybucja niepewna);
Georg Bohm (1661 – 1733) – Vater unser im Himmelreich IGB 24;
Dieterich Buxtehude – Toccata in F BuxWV 157.

*   *   *

Na koniec podziękowania złożyła Pani Prezes. Zaprosiła także na kolejne dni Festiwalu oraz na trwające w czasie całego października wydarzenie towarzyszące, którym jest wystawa prac olkuskich Artystów „Harmonia Sacra”, prezentowana w Centrum Kultury przy ul. Szpitalnej w Olkuszu (fotografia, rzeźba, metaloplastyka, malarstwo).

oprac. tekstu i zdjęcia: Tomasz Wilczyński

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.