Nowe drzwi Katedry na 25-lecie diecezji

Data dodania: 2017.04.13

Zapowiadane od kilku miesięcy teraz można podziwiać w pełnej krasie – w poniedziałek zamontowano nowe drzwi główne sosnowieckiej bazyliki katedralnej. Monumentalne dzieło z wizerunkami świętych i błogosławionych (w tym tak związanych z naszą diecezją, jak jej patronowie – św. Rafał Kalinowski i Brat Albert, a także Sługa Boża Matka Teresa Kierocińska) nie tylko dopełnia majestatycznego wyglądu świątyni, ale także jest wielką lekcją teologii. To także trwała pamiątka jubileuszu 25-lecia istnienia lokalnego Kościoła. Sponsorami drzwi są: Edyta Bałazy z synem Arkadiuszem oraz rodzicami Ireną i Stanisławem Skulich, a także rodzina Wilków i Ksiądz Biskup Grzegorz Kaszak.

Autorem podwojów jest prof. Czesław Dźwigaj, w naszej diecezji znany z aranżacji i wyposażenie wnętrza kościoła św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej, a także nowego wystroju prezbiterium kościoła św. Tomasza w Sosnowcu oraz papieskich spiżowych drzwi do kościoła św. Marii Magdaleny w Gołaczewach.

Profesor Dźwigaj urodził się w 1950 r. w Nowym Wiśniczu, ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na której teraz kieruje Pracownią Rzeźby w Ceramice piastując również stanowisko kierownika Katedry Sztuki na Uniwersytecie w Rużomberok (Słowacja). Zrealizował blisko 70 pomników Jana Pawła II na całym świecie, m.in. w portugalskiej Fatimie, francuskim Lourdes, a także USA, Argentynie, Niemczech, Hiszpanii i Litwie oraz kilkadziesiąt pomników w Polsce, m.in.: Grudzień ‘70 w Szczecinie, Synom tej Ziemi w Świątnikach Górnych czy pomniki Gen. Leopolda Okulickiego i Stanisława Fischera w Bochni. Prócz tego profesor jest autorem kompleksowych aranżacji obiektów sakralnych, ponad czterdziestu monumentalnych drzwi ze spiżu, ponad stu witraży oraz licznych małych form rzeźbiarskich i ponad sześciuset medali i plakiet. Jest również twórcą realizacji rzeźbiarskich takich jak Epitafium Cypriana K. Norwida w Katedrze na Wawelu, płaskorzeźby Dawid w Betlejem, cyklu Via Santa, cyklu Nadzieje i Lęki oraz kilkudziesięciu tablic pamięci i popiersi.

Swoją koncepcję plastyczną autor tłumaczy następująco: "Cała kompozycja drzwi jest podporządkowana w formie i treści ideowej do tematu historycznego witraża – Baranek Boży umieszczony w nadprożu portalu wejściowego oraz jubileuszowi 25- lecia erygowania diecezji sosnowieckiej. Promienie rozchodzące się od wizerunku Baranka Bożego przenikają przez symbol Ducha Świętego, Gołębicy umieszczonej w górnej części kompozycji pośród gwiazd i spływają na cztery wyrzeźbione postaci, wizerunki świętych Rafała Kalinowskiego i Brata Alberta Chmielowskiego – Patronów Diecezji, oraz Największego z Rodu Polaków św. Jana Pawła II i Sługi Bożego Prymasa Tysiąclecia Kard. Stefana Wyszyńskiego. Obok po lewej stronie został umieszczony herb pierwszego Biskupa Diecezji Adama Stefana Śmigielskiego SDB i obecnego Biskupa Sosnowieckiego Grzegorza Kaszaka. Całość tej kompozycji zamknięta jest w półkolu napisem „POLONIA SEMPER FIDELIS” przytrzymanym kompozycyjnie po prawej stronie wizerunkiem orła Godła Polski z ryngrafem Pani Jasnogórskiej na piersi. Poniżej umownej strefy niebieskiej rozpoczyna się narracja ziemska. Na środku osi drzwi usytuowane są dwa anioły z tarczami, herbami Zagłębia i Miasta Sosnowca. Są to równocześnie uchwyty – antaby do otwierania drzwi przez wchodzących do Katedry, natomiast poniżej aż do bazy drzwi niby okuć zauważamy niepoliczalne ilości postaci ludzkich rozmaitych stanów reprezentujących różne zawody i profesje, pielgrzymujących w kierunku opisanej wcześniej sfery niebieskiej. Postaci te symbolizują lud tutejszej ziemi przeszły, nas współczesnych i tych co przyjdą po nas w chwili naszego wędrowania ziemskiego. Wśród tych postaci po lewej stronie jest symboliczna pieczęć upamiętniająca Jubileusz erygowania Diecezji Sosnowieckiej, natomiast po prawej stronie symboliczny znak upamiętniający Jubileusz 1050 lecie Chrztu Polski, który w tym samym czasie przeżywaliśmy. Na bordiurach drzwi po lewej stronie są umieszczone postaci Świętych, Błogosławionych i Sług Bożych reprezentujących kobiety, a po prawej stronie Mężczyzn. Są to postaci umieszczone w hierarchii czasowej od góry do dołu. Cała treść i narracja literacko, historyczna, teologiczna buduje u odbiorcy jednoznaczne skojarzenia w szerokim aspekcie patriotyczno-religijnym. Cała kompozycja rzeźbiarska jest świadectwem historycznym naszego czasu i przesłaniem dla przyszłych pokoleń związanych z tą ziemią wyrażającą ideę, że jesteśmy tylko continuum czasu teraźniejszego do przyszłego. To pomnikowe dzieło jest świadectwem myśli i czynów naszego czasu dla tych co przyjdą po nas".

W tekście wykorzystano fragmenty artykułu
"Czesław Dźwigaj – artysta wszechstronny"
ks. Tomasza Zmarzłego z "Niedzieli sosnowieckiej"

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.